Kép - gondolatok

 

 Tanács - ként

 
Élesség Sötét-világos Kontraszt Nappal szemben Mélységélesség Folt Hangulat

 

Mi az a mélységélesség?

"Milyen szép éles ez a kép!" Hát tényleg nagyon fontos, hogy jól be legyen állítva fényképezéskor a tárgytávolság, ezt már megbeszéltük. (Mert úgy gondolom, hogy aki eljut odáig, hogy ezt az oldalt elolvassa, már túl van az Élesség oldal olvasásán, de legalábbis tudja, hogy mi fán terem a fókusztávolság, meg ilyesmi.)

De hogy kell azt csinálni, hogy minden szép éles legyen a képen? Azt már az Élesség oldalon leírtam, hogy egy adott távolságban levő dolog lefényképezéséhez mit kell állítani az objektívon, hogy éles képet kapjunk, vagyis hogy az egy pontból induló képalkotó fénysugarak a film síkjában találkozzanak. Azonban a beállított távolságnál közelebbről és távolabbról is érkeznek ilyen fénysugarak az objektívba, és ezek már metszik a film síkját, és un. szóródási kört alkotva életlenséget okoznak. Ha ennek a szóródási körnek az átmérője kisebb mint 1/30 mm, akkor a képet a szemünk még élesnek látja. Tehát az a térköz, melyen belül a képet még élesnek látjuk, nem más, mint a mélységélesség tartománya. Az ábrából talán még az is látszik, hogy ha szűkítjük a rekesznyílást, akkor azzal a mélységélesség határait is kitoljuk. Természetesen, ha azt szeretnénk, hogy közben a filmre jutó fénymennyiség ne változzon, akkor hosszabb ideig kell nyitva tartanunk a zárszerkezetet (kisebb zársebességet választunk). Ekkor viszont vigyázni kell, nehogy bemozduljon kezünkben a fényképezőgép exponálás közben. Nagyon hosszú záridőknél már érdemes állványt használni. Jó közelítéssel mondható, hogy az objektív milliméterben mért fókusztávolságának a reciprokát véve másodpercben, megkapjuk az adott objektívvel használható leghosszabb záridőt a kézből való exponáláshoz. Na, ez a mondat egy kicsit bonyolultra sikeredett, de két példával elmagyarázom: az 50 mm-es normál objektívvel már ne fényképezzünk 1/50 másodpercnél hosszabb záridővel, ill. egy 135 mm-es teleobjektívvel ne használjunk 1/135 másodpercnél hosszabb záridőt. Ha szabványos záridő értéket akarunk választani, akkor ez a két érték: 1/60 s, ill. 1/125 s. Talán ebből a néhány mondatból az is érzékelhető volt, hogy adott fénymennyiséghez több rekesz-zársebesség pár is választható. Hogy éppen melyik párt választjuk, az sok kompromisszum, és az "alkotói szabadság" függvénye, melyről még lesz szó a Hangulat oldalon.

Még egy érdekesség: a hagyományos fényképezőgépek legtöbbjén van arra is mód, hogy ellenőrizzük az adott rekeszértékhez tartozó mélységélesség határait. Hogy hogyan? Nagyon egyszerűen. Minden objektívon a távolság állító gyűrű beosztása és a rekeszérték állító gyűrű skálája között találhatunk egy álló mélységélességi skálát is. Erről tudjuk leolvasni az adott rekeszértékhez tartozó mélységélességi határokat. Sajnos a változtatható fókusztávolságú un. zoomobjektíveknél erre nincs lehetőség. Ugyanis, mint a két példán is látszik, a mélységélesség erősen függ az objektív fókusztávolságától. Ezt a visszajelzést a mai, zoomobjektívval felszerelt digitális fényképezőgépeknél  már simán meg lehetne oldani, de sajnos én még ilyennel nem találkoztam.

 

 

 

 

Ezen a képen a kullancsot akartam lefényképezni, ezért igyekeztem a hátteret életlenné varázsolni aránylag nagy rekesznyílás választásával. Ha közelebb mentem volna, talán még jobban is sikerülhetett volna.

KATTINTS RÁ!

 

 

 

 

Igyekeztem szűk rekesznyílással elérni azt, hogy az előtérben lévő boltív kövezete is, és a háttérben lévő téma is éles legyen.

KATTINTS RÁ!

 

 

 

 

 

Ki akartam emelni ezt a virágot a környezetéből, ezért kis mélységélességet állítottam be. Nagyon szeretem ezt a képet, mert szép emlékek fűződnek hozzá, de tudom, hogy jobb lett volna, ha ügyelek arra is, hogy a virág bibéje is éles legyen.

KATTINTS RÁ!

 

 

 

 

@